بلوک بتن هوادار اتوکلاو شده (AAC)

AAC یک نوع مصالح ساختمانی است که جهت ساخت جداره های ساختمان اعم از دیوار، کف و سقف به کار می رود. AAC مخفف عبارت Autoclave Aerated concrete به معنی بتن هوادار اتوکلاو شده می باشد. AAC از دیدگاه فیزیکی جامد، غير الاستیک و متخلخل بوده و چگالی آن کمتر از آب است. رنگ AAC طوسی مایل به سفید بوده و تا حدودی خاصیت چکش خواری دارد و به راحتی قابل برش و تراش دهی است. این نوع بتن از سیلیس ، ماسه سیلیسی، سیمان ، آهک، پودر آلومینیم، آب، در فشار و دمای بالا تولید می شود. بلوک های AAC به عنوان بلوک های بتنی مجوف حرارت دیده شناخته می شود. بلوک هوادار اتوکلاو شده نوعی بلوک سبک با کارایی بسیار بالا می باشد که بیش از ۸۵ سال از عمر آن می گذرد. این نوع بلوک در سراسر دنیا و در اکثر ساختمان های اداری، صنعتی، مسکونی و بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد. افزایش تقاضا برای استفاده از این نوع بتن باعث شد که تا سال ۱۹۹۵ میلادی ۵۱ کارخانه با تولیدی برابر با ۳۱ میلیون متر مکعب در سال در سراسر دنیا احداث گردد و تا سال ۱۹۹۸ میلادی این تعداد به ۱۵۰ واحد تولیدی با ظرفیت ۵۰ میلیون متر مکعب در سال افزایش یافت. تولید کنندگان عمده این محصول به ترتیب در قاره های اروپا، آسیا، آمریکا و اقیانوسیه قرار دارند. همچنین دو انجمن )AACPAانجمن AAC آمریکا) و )EAACA انجمن AAC اروپا در راستای حمایت از تولید و ترویج AAC در اروپا و آمریکا تأسیس گردید.

ویژگی های بلوک بتن هوادار اتوکلاو شده

  • وزن سبک این بلوک ها یکی از مهمترین ویژگی های آن ها محسوب می شود؛ وزن پایین این سازه ها به دلیل وجود حباب های هوا در میان ذرات آن ایجاد شده است. به همین خاطر دانسیته این محصول از 2400 کیلوگرم بر متر مربع به 500 کیلوگرم بر متر مربع رسیده است که در صنایع مختلف کاربردهای متعددی برای این محصول ایجاد می کند. تقریبا 70 درصد از حجم این بلوک ها از حباب های هوا تشکیل شده است.
  • ویژگی بعدی این بلوک ها، ساختار بلوری درون آن ها است که سبب افزایش مقاومت فشاری این محصول می شود. در ساختار آن ها دانسیته معمول در ساخت بتن به کار رفته که در حدود 450 تا 500 کیلوگرم محاسبه می شود. ساختار بلوری آن در عکس های تهیه شده از میکروسکوپ های الکترونی واضح و مشهود است. برخورداری از استانداردهای معتبر ملی نیز از ویژگی های مهم این بلوک های بتنی محسوب می شود.
  • رده های مختلف این محصول نیز تنوعی در میان آن ها ایجاد کرده که سبب استفاده بهتر از این سازه ها می شود. این اقلام از نظر مقاومت فشاری و میزان دانسیته با هم اختلاف دارند. برای تعیین ویژگی های هر یک میانگین میزان مقاومت فشاری آن ها محاسبه می شود.

تولید و آماده سازی بلوک های بتنی هوادار اتوکلاو شده

فرایند تولید این صنایع بسیار تخصصی و حرفه ای انجام می شود. در ساخت آن ها ابعاد و سایز هر یک از بلوک ها مشخص شده و پس از آماده سازی در بسته بندی های مربوطه قرار می گیرند. این بسته بندی ها شامل پالت های چوبی می شوند که عرض آن ها 1 متر بوده و با طول 1.2 متری  مورد استفاده قرار می گیرند و بلوک ها را در خود جای می دهند.

برای ساخت و آماده سازی کامل این محصولات یک لایه پلاستیک مقاوم نیز بر روی آن کشیده می شود که در مقابل نور خورشید مقاومت بالایی دارد و از بروز آسیب در محصولات تولید شده جلوگیری می کنند. این بلوک ها با ویژگی های ظاهری به خصوصی تولید می شوند که فرایند حمل  نقل و استفاده از آن ها را نیز ساده تر می سازند. از میان آن ها می توان به وجود کام و زبانه و جای دست در آن ها اشاره کرد. به این ترتیب صنعتگران بسیاری از این سازه ها استقبال می کنند. با وجود این ویژگی های ظاهری در این سازه ها، استفاده از آن ها سلامت افراد را به خطر نمی اندازد. ضخامت آن ها نیز منطبق با آخرین استانداردهای اروپایی تعیین شده است.

وجود کام و زبانه در این محصولات مزایای دیگری هم برای آن ها به همراه می آورد. که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

علل افزودن کام و زبانه به بلوک های بتن هوادار اتوکلاو شده

از این سازه ها در ساختمان سازی استفاده می شود و فرایند دیوار چینی در ساختمان ها با استفاده از آن ها تکمیل خواهد شد. هم راستایی دقیق این بلوک ها برای ساخت و آماده سازی دیوارهای ساختمانی، یکی از مهمترین مزایای استفاده از آن ها به شمار می رود که به کیفیت ساختمان سازی می انجامد. با وجود آن ها چیدمان دیوار با سهولت بیشتری انجام می شود.

از دیگر مزایای وجود کام و زبانه در این سازه ها، افزایش مقاومت کیفی دیوارها است. با وجود کام و زبانه، در ساختار بلوک های تشکیل دهنده دیوار، نیروهای جانبی آسیبی به این سازه ها وارد نمی کند و این مسئله به حفظ کیفیت دیوار کمک می کند.

گواهینامه های بلوک

این بلوک های بتنی علاوه بر استانداردهای ملی معتبر و استانداردهای رسمی اروپایی، گواهینامه های عایق صوتی و حرارتی را نیز به خود اختصاص داده اند که بر کیفیت ساختمان سازی می افزایند. تاییدیه های بهداشتی نیز از مهمترین گواهینامه های این بلوک های بتنی هوادار اتوکلاو شده به شمار می روند.

بلوک هبلکس

بلوک های بتن هبکس نسل جدیدی از مصالح ساختمانی هستند که به بازار عرضه شده اند. در فایل PDF زیر میتواند مشخصات فنی این محصولات را بررسی کنید